Viitorul masinilor

De cand conduc extrem de mult pe drumuri, sunt mult mai interesat de viitorul automobilului. Asta pentru ca vremurile se schimba, iar resursele de petrol si gaze nu sunt nelimitate. Energia electrica se poate produce in cantitati mari, dupa cum s-a dovedit in ultimii ani, incat sa sustina si o viitoare piata a automobilelor electrice. Despre generarea de energie si celulele energetice voi vorbi intr-un alt articol. Acum ramanem strict la automobile.

Incepand de la cele mai mici pana la tiruri, toate pot fi convertite electric. Din pacate, drumul acesta va fi lung, probabil o sa dureze 20-30 de ani pana cand o sa avem 20 % din piata cu masini electrice viabile. Si folosesc cuvantul “viabile” cu un scop.

Pentru ca in momentul acesta avem pe piata o multime de masini electrice, fiind o gramada de producatori care incearca sa isi introduca un model de masina electrica in portofoliu. Ma refer aici la BMW, cu cele doua “I”-uri, Nissan cu Leaf sau Peugeot cu masina al carei nume nu mi-l aduc aminte. Masinile de care vorbesc au un range mediu, la o folosire relativ normala, de 150 km. Si acestea sunt modele pe care le poti obtine in range-ul de 40 000 de euro.

Si e si Tesla, care are o gramada de baterii, e facuta din materiale super light si ajunge la un range de 300 km in conditii normale de condus. Stiu ca unele modele duc mai mult de atat, dar aici am luat media. Iar un Tesla sare lejer de 50-60 000 de euro.

Problema nu e neaparat cu masinile in momentul asta. Ca poti sa adaugi doar o anumita cantitate de baterii pe o masina pana sa o faci instabila si ineficienta energetic. Cele mai mari probleme, pe termen lung, sunt cele legate de baterii. Mai precis: cum faci o baterie cat mai usoara, dar care sa inmagazineze mai multa energie si sa nu trebuiasca schimbata odata la 3-5 ani ?

Asta e de fapt marele challenge al industriei in momentul asta. Si sunt o gramada de oameni care lucreaza la asta, in special in SUA. Am vazut exemple de baterii super subtiri care pot inmagazina cam aceeasi cantitate de energie, am vazut baterii care pot folosi interior metalic pentru inmagazinarea energiei, ceea ce inseamna evident o cantitate de energie inmagazinata mai mare (desi acolo sunt multe teste de facut, ca sunt multe riscuri, inclusiv de explozie) dar si diverse alte variatii de baterii. E un documentar interesant de la Nova in care exploreaza aceste metode de a pastra mai multa energie intr-o baterie.

Sfat pentru antreprenorii romani: investiti in cercetarea bateriilor. Daca ajungeti acolo cu niste baterii interesante, s-ar putea sa plateasca mai mult decat inzecit. Evident, va dura ceva timp, dar asta e normal la orice cercetare.

Revenind la masini, cred ca masinile vor ajunge sa fie toate electrice pana in 2100. Nu mai prind eu perioada aceea, dar daca reusim sa dezvoltam baterii de 2-3 ori mai performante, vom reusi sa facem masinile electrice sa fie viabile.

Sa fim sinceri, nimeni nu vrea sa plece undeva cand stie ca masina are range de 150 de kilometri. Totusi, daca masina are range de 400 km, e relativ ok, mai ales daca le si poti reincarca rapid.

Si sa nu uitam, ca bateriile acestea trebuie schimbate odata la cativa ani, pentru ca vor deveni ineficiente in a capta energia. Si acolo sunt alte costuri si probleme. Cu toate acestea…..

Un calcul rapid spune urmatoarele.

  1. Pentru consumatorii clasici, cei care merg cu masina la lucru in timpul saptamanii si putin prin oras, poate o iesire scurta in weekend, o masina cu un range de 200 km e suficienta pentru o saptamana. Aici intra cam 50 % din populatie, care nu are nevoie de incarcare rapida, o pot incarca pe termen mai lung, la priza, intr-o duminica noapte.
  2. Transportatorii locali, cei care folosesc masina in interes de serviciu. Aici ai nevoie de o masina cu un range mai mare, dar care sa faca fata si la o cantitate de materiale carate in spate. Sunt cei care au nevoie de prizele cu incarcare rapida, incat sa poate face o pauza la pranz si sa lucreze apoi mai departe
  3. Transportatorii nationali – cei care merg prin toata tara sa livreze marfa. Pe termen lung, va fi nevoie de mai multe statii de incarcare rapida pe drumurile de la noi, incat sa acopere toata cererea. La transportatori nationali intra si tirurile. La tiruri e mai complicat cu bateriile, dar sunt destul de sigur ca se poate atinge un range similar cu cel al masinilor mici.

Oricum, daca ajungem sa avem masini electrice pe termen lung, probabil ca o sa fie si automate, incat sa nu mai trebuiasca sa conducem noi. E cumva mai sigur si mai simplu asa. Desi la ce cratere avem pe drumurile din Romania, o sa se strice astea pe banda rulanta. O sa avem nevoie de electricieni calificati care sa poata repara masinile electrice.

Si apoi mai e problema de aducere a curentului in retea in mod constant, o problema la fel de complicata ca si cea a duratei de viata a bateriilor.

E un drum lung pana sa ajungem sa mergem cu masini automate electrice in mod constant pe drumurile din Romania. Dar nu imposibil.

Ti-a placut acest articol ? Ajuta si pe altii sa il gaseasca folosind linkurile de social media de deasupra comentariilor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *